На сайті читач уже знайомився з публікацією про останнє засідання
Громадської ради, на якому влада вибивала «одобрямс» для своєї Концепції
реформування сфери обслуговування багатоквартирних будинків. Для мене була
незрозумілою така наполегливість чиновників. Втрачено дуже багато часу і
можливостей. Хочу висловити власну думку з цього питання. Думаю, що маю на це
право і як громадянин, і як член двох груп з реформування ЖКГ.
На сьогодні ми маємо досить неоднозначну ситуацію із власністю в багатоквартирних
будинках. Абсолютна більшість квартир -
приватна власність. А підвали, дахи, сходи, земля під будинком? Вони чиї?
Будинок стоїть на балансі ЖЕКа. Опікуватися та ремонтувати має держава.
Нонсенс. Як результат, маса проблем з обслуговуванням та ремонтом.
З метою вирішення проблеми, держава запропонувала створювати об’єднання
співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Суть ідеї полягає у тому, що
будинок буде повністю утримуватися власними коштами мешканців. Вони ж
обиратимуть виконавця послуг. Втім, «хотіли, як краще, а сталося, як завжди».
Закон про ОСББ має багато недоліків. Тай психологічно громадяни не готові до
такого кроку.
У нас, в місті, з ОСББ якось не склалося. Влада в цей процес особливо не втручалася.
Окремі особи скористалися моментом та нагріли руки. Ідея створення ОСББ дещо
дискредитована.
Втім, ми пам’ятаємо, що іншого шляху немає.
До того ж, якість послуг ЖЕКів погіршувалася, а вартість росла. Потрібні
були зміни. На початку каденції Юрія Котенка це розуміли майже всі. Саме тому
його ініціативу з реформування активно підтримали громадські активісти. В кінці
2011 року на початку 2012 процес пішов швидко. У мера з’явився обізнаний, у цій
справі, консультант.
Передбачалося створити одну керуючу компанію, яка буде замовляти та
контролювати роботи з обслуговування будинків у приватних фірм та підприємців.
Реформа, також, передбачала більш широке залучення мешканців будинків до контролю
та управління. Так в будинку на загальних зборах мали обрати старшого. Він
контролював би виконання робіт та підписував акти їх виконання. Передбачалася
можливість через Інтернет контролювати надходження коштів за обслуговування від
мешканців та їх витрата.
Погодьтесь, необхідні зміни. Проведення цих реформ наблизило б усіх
мешканців багатоквартирних будинків до створення ОСББ. І що саме цікаве, цей
процес проходив би для усіх більше зрозуміло у не так лячно.
Але не сталося. Чому? Важко назвати одну причину. Мер говорить про
відсутність політичної волі у керівників ПР. На думку, що реформі завадили
начальники ЖЕКів, що підпадали під ліквідацію. Реформа затихла створенням двох
комунальних підприємств замість трьох ЖЕКів. В 2014 році мер несподівано повернувся
до незавершеної реформи. Провели багато зустріч із громадянами, переконували,
збирали підписи. В результаті звільнили двох начальників ЖЕКів і… зупинилися.
До речі, звільнення відбулося таким чином, що останні у судовому порядку
оскаржили його і виграли справу.
І ось знову неабияка активність влади. Але змінилися обставини. Україна
отримала Закон «Про особливості здійснення права власності в
багатоквартирних будинках».
Процес переходу до ОСББ спрощується та прискорюється. Час на розкачку ми
втратили. Мешканці будинків психологічно не готові до прискорення. Здається, що
процес для багатьох буде важким.
Згідно нового Закону, на ринок керуючих компаній вийдуть приватні
структури. Кожний будинок сам буде вирішувати, кого наймати на управління.
Здається мені, що саме це й стало основною причиною поспіху у створенні
керуючої компанії нинішньою владою. Бажання контролювати наші гроші. А можливо
і не тільки контролювати.
Я не
претендую на істину в останній інстанції. Можливо у своїх роздумах та висновках
я не правий. Якщо так, то прошу. Готовий розмістити на сайті думку з цього
приводу усіх, хто бажає її висловити.
Вадим Степанець
Коментарі
Дописати коментар