На сьогодні проблема вуличного освітлення в місті загострилася. Ми маємо платити не тільки за те, щоб довше світило, а й за те, щоб воно взагалі було. Для повного розуміння проблеми пропоную читачу прочитати всю публікацію.
Вуличне освітлення в
нашому місті було створене ще в радянські часи.
Для довідки. Загальна
протяжність ліній вуличного освітлення складає 101 км. Кількість ліхтарі
складає близько 1213 шт. З них нових LED десь 136. Наведені цифри можуть відрізнятися, але не
суттєво. Наведу ще декілька цифр. Ліхтарі вуличного освітлення розташовані на
365 власних, муніципальних, опорах та вуличного освітлення та на 848 опорах спільної
з обленерго підвіскию.
Зрозуміло, що згодом все
обладнання системи вуличного освітлення уже застаріло та потребує реконструкції
та заміні. Протягом минулих років у міської влади руки до вуличного освітлення
не доходили. Рік від року воно ставало все гірше.
Ігнорувати такий стан
освітлення уже неможливо. Вирішувати проблему тільки шляхом заміни ламп теж неможливо.
Більш-менш технічно освічена людина це розуміє. Потрібно міняти всю систему із застосовуванням
новітні технології, але ж для цього потрібні великі гроші. І де їх взяти?
Тут можна знайти декілька
джерел. Перше – власний бюджет. Друге – залучення коштів зовні.
Перший для нашого міста
був досить проблемним. Коштів в казні малувато. Отже - потрібно шукати гроші.
Варіант
перший. В 2011 році в Україні розпочинається Проект ЄС «Угода мерів – Схід». Це проек, який фінансується Європейським
Союзом, націлений на об'єднання місцевих, регіональних та національних органів
влади країн Східного партнерства в їх прагненні розвивати регіональну політику
на основі принципів сталої енергії, посилення енергетичной безпеки та підтримку
глобального руху в боротьбі зі змінами клімату. – приєднання
міст до Угоди мерів щодо енергії та клімату та Угоди мерів щодо сталого
розвитку. Для цього були виділені гроші як для кредитів так і для грантів. В
2016 році Світловодськ підписав угоду, але для приєднання потрібно було
виконати дві умови: ввести посаду енергоменеджера та створити план дій щодо
зменшення споживання енергії та адаптації до змін клімату. Це відкривало двері
до дешевих кредитів та грантів.
Уже в
2017 році, паралельно з виконанням означених умов, у міста була можливість
взяти участь у проекті реконструкції вуличного освітлення, який передбачав
кредитну та грантову складову. Але впровадити його не судилося. Спочатку
депутати, а потім і виконавча влада охолола до впровадження енергоменеджменту
та складанн6я плану. Отже, в конкурсі на реконструкцію вуличного освітлення ми
участь не брали.
Варіант другий. В Україні
активно працює Північна Екологічна Фінансова Корпорація НЕФКО, яка є
міжнародною фінансовою організацією, утвореною у 1990 році Данією, Фінляндією,
Ісландією, Норвегією і Швецією. Програма фінансування енергоефективних кредитів
НЕФКО пропонує невеликі пільгові кредити для інвестицій у заходи з
енергозбереження для об’єктів соціальної інфраструктури: дошкільних закладів,
шкіл, лікарень та вуличного освітлення. Енергоефективні кредити (ESC) доступні для муніципалітетів Вірменії, Білорусі,
Молдови, Росії та України.
НЕФКО запровадила проекти
вуличного освітлення, що фінансуються за рахунок Енергоефективних кредитів (ESC), полягають у заміні люмінесцентних і ртутних
світильників на екологічно чисті світлодіодні. Робота в рамках проектів також
може включати інші заходи, такі як заміна або модернізація опор освітлення,
систем управління світлом, шаф для розподільних пристроїв та мереж
електропостачання, що в цілому забезпечує підвищення рівня загальної
ефективності, заощадження коштів та має позитивний вплив на довкілля.
Залучити кошти цієї
організації можна було цілком реально. З цього приводу автор статті разом
зактивістами мав зустріч з регіональним керівником. Нажаль, влада не захотіла
обтяжувати себе зверненням до цієї організації.
Варіант третій. Це
варіант підказали нам члени громадської організації «Регіональний центр
економічних досліджень та підтримки бізнесу». Його суть полягає у залученні до
реконструкції вуличного освітлення компанії ЕСКО. Міська рада навіть прийняла
рішення, яким дозволила УЖКГ проводити реконструкцію із залученням таких
компаній. Дозвіл є, але керівництво УЖКГ поки що не поспішає.
Шанси втрачаються, а
проблема загострюється. На сьогодні Кіровоградобленерго проводить заміну опор
електропередач на нові. Заміняють і ті, на яких змонтовані світильники, але
самі світильники назад не встановлюють. Договором не передбачено. Будемо
ставити за міський рахунок.
А тепер скажіть, що в
2017 році не потрібно було поборотися за грант на оновлення вуличного
освітлення? Ті, хто поборолися, проблем
не мають.
Вадим Степанець
Коментарі
Дописати коментар